Gökboet ♥♥♥

Idag drog jag fram en gammal klassiker och bänkade mig i soffan. Gökboet, eller One flew over the cuckoo´s nest, är en film från 1975 vilken är baserad på en berättelse av Ken Kesey och som är regisserad av Milos Forman (som för övrigt även regisserade "Man on the moon" med Jim Carrey).

Gökboet handlar om den 38-årige Randall Patrick McMurphy, även kallad Mac, (Jack Nicholson) som blivit straffad och fängslad på grund av att ha sexuellt utnyttjat en 15-åring. I fängelset tror de ansvariga att han fejkar en mental störning för att på det sättet slippa arbeta och han skickas då till ett mentalsjukhus för utvärdering. Väl på avdelningen träffar Mac, som han kallas, andra egensinniga personer. De har regelbunden, schemalagd gymnastik, terapisamtal och utflykter. På det inhägnade området utomhus spelar de basket och inomhus är det kortspel som gäller, gärna med pengar eller cigaretter som insats. 

Bland de andra intagna finns Cheif, en storväxt indian som antas vara både döv och stum och som blir Macs förtrogna. Filmen handlar till stor del om den maktkamp som förs mellan Mac och den ansvarige sjuksköterskan Mildred Ratched, vilken styr avdelningen med järnhand. Innan Mac kom var avdelningen strukturerad och ordningsam, men med Mac i spetsen blir tillvaron allt mer kaotisk med fisketurer utan övervakning och en fest som spårar ur. 

Denna femfaldigt Oscarsbelönade tragikomiska film utspelar sig på 1960-talet. Jag är en riktig beundrare av Jack Nicholson som varje gång jag ser en film med honom förundras över vilken bra skådespelare han är. Konstig nog ser jag ofta Hannibal framför mig när jag ser hans ansikte, men han har varit med i många andra filmer där han helt enkelt är outstanding. I den här filmen är övergångarna från en smått galen Mac till en mer beräknande helt lysande. Tillsammans med övriga skådespelare på avdelningen gör Jack Nicholson denna film till en helt klart sevärd klassiker som bör ses i alla fall en gång. 

Gökboet - Special Edition (2 Disc)

Skådespelare (ett urval): Jack Nicholson                                                                                    
                                              Danny DeVito
                                              Louise Fletcher
Regi: Milos Forman
Producenter: Saul Zaentz och Michael Douglas  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0